Budou digitalizovat i malé a střední podniky?

Samostatnou kapitolou konference Roboty 2022 byl blok zaměřený na stav digitalizace, automatizace či robotizace u malých a středních podniků. Sešli se v něm Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR, Filip Plevač, nezávislý konzultant, a Jan Hanuš, manager Komerční banky, který se soustředil na výčet možné finanční podpory tomuto typu podniků např. také z dotačních programů.


„Malé a střední podniky mají oproti velkým korporátním neskutečnou výhodu. Jsou flexibilní, dokáží se velice rychle rozhodnout, měnit projekty, programy nebo struktury. Vytvářejí velmi kreativní prostředí například pro mladé a začínající odborníky,“ řekla Eva Svobodová, a dodala, že hlavní problém spatřuje v nedostatku IT pracovníků s dostatečnými zkušenostmi a kvalitami. To potvrdil z praxe i Filip Plevač, když uvedl, že firmy s vysokou motivací už dávno digitalizují – bez ohledu na svou velikost. „Pozoruji extrémní tlak na pracovní sílu, při instalaci robotů už se neřeší návratnost, ale pokrytí směn, pokrytí objemu práce,“ řekl a dodal, že firmy čelí silnějším výzvám než cash-flow, a že robotizace má co nabídnout, musí být ale zřejmé co a jak mají plnit.

Česká značka, otevřenost, udržitelnost


Významný prostor na akci dostala také iniciativa nazvaná Druhá transformace ekonomiky. Jedná se o výsledek spolupráce signatářů a odborných či neziskových organizací, které si kladou za cíl posílit druhou transformaci české ekonomiky, pomoci změnit zdejší obchodní a výrobní prostor v otevřenou a úspěšnou zemi. To vše ruku v ruce s ekologickými ohledy na výrobu.

V tomto bloku se v diskuzním panelu postupně představila řada zástupců českých výrobních firem z nejrůznějších oborů (těžký průmysl, sklářský průmysl, potravinářství, zbrojařství aj.) i odborníků z řad konzultantů. Shodli se na tom, že je nezbytné reagovat na globalizační strategie a proměny ekonomik: „Kdo nepřijme nově příchozí principy, toho čeká těžká budoucnost. Bez ohledu na typ výroby či byznysu nelze téma ignorovat,“ poznamenal Jiří Kabelka ze společnosti DEL.


Zástupci firem i odborníci se shodli na tom, co chybí českým firmám, kde existuje prostor pro trvalé zlepšování: „Technicky je v dnešní době možné prakticky všechno,“ zahájil svou úvahu Jan Burian, „problémem je otázka návratnosti investic. Daleko větší potíž vidím ale v tom, že české výrobní firmy neumí nabídnout svému zákazníkovi zážitek, zkušenosti, emoce.“ Na jeho slova navázal také Pavel Bouška, majitel firmy Vafo Praha, výrobce krmiv pro zvířata: „České značky by se měly vyhnout subdodavatelům, měly by být co nejvíce soběstačné.“ Dodal, že cena lidské práce šla neskutečně nahoru, proto bude mít na výrobě velký podíl automatizace. „Prostor pro zlepšení a zvýšení produkce existuje vždycky. Aby se firma mohla věnovat udržitelnosti a podobným otázkám, musí bezpodmínečně produkovat unikátní přidanou hodnotu,“ řekl Bouška.

 

ZDROJ:

  • Vše o průmyslu

  • Control Engineering Česko (je přední časopis o průmyslové automatizaci. Je vydáván v licenci amerického Control Engineering, které poskytuje novinky z této oblasti více než 60 let.)

 

Přeji Vám hezké pondělí 🍀.

Ing. Ivana Domaníková zástupce GŘ

projektová manažerka: Rok nových technologií 2022; Export

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

www.amsp.cz / +420 736 273 881 / domanikova@amsp.cz



62 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše