Co pandemie prozradila o zákaznících: Jak vytěžit příležitosti a neustálé změny
Pandemie společně s vládními opatřeními jsou tu již rok a za tu dobu převrátila naše životy vzhůru nohama. Změna a výzvy se staly novou normou. Co pandemie prozradila o zákaznících? Jak se v uplynulém roce proměnil byznys? Co se stalo s pracovní rutinou? A jak se z toho všeho poučit a vytěžit maximum? Ve Slevomatu například museli průběžně po celý rok upravovat nabídku a platnosti voucherů, a to jak pobytů a zážitků, tak se nám zcela proměnila i nabídka zboží a služeb. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, které se ve Slevomatu za uplynulý rok osvědčily.
Proměnlivá doba = proměnlivý zákazník
Plánování jakoby zmizelo z povrchu zemského. A nejvíc je to patrné na zákaznících. Spotřebitelské chování lze za poslední rok popsat jedním slovem – impulzivní. Z plánovaných dovolených se staly last minute pobyty. Na Slevomatu vzrostly prodeje pobytů den před odjezdem o stovky procent, zatímco dřív byly rezervace ubytování nejčastěji s měsíčním předstihem. Zákazníci jsou navíc mnohem více citliví na jakékoliv špatné nebo naopak dobré zprávy. Prodeje tak mohou růst, ale také padat o desítky až stovky procent ze dne na den. První tip je proto především o aktivní komunikaci: Neváhejte zákazníky průběžně informovat o změnách, bezpečnosti nákupů a podobně. Využijte k tomu všechny komunikační kanály. Nevíte si rady, nebo si nejste na sociálních sítích jistí? Dobré tipy a doporučení najdete zde.

Pohodlí i solidárnost
Online prodej roste rychleji než kdy dřív. Podle APEKu vyskočila česká e‑commerce v loňském roce o 25 % a lidé utratili na e‑shopech 196 miliard korun. Mezi nejžádanější kategorie se tak zařadily potraviny a zboží. Přičemž platí, že zákazníci jsou rovněž solidární a podporují zasažený gastro segment nebo lokální živnostníky a podnikatele. Například prodeje původního českého zboží vzrostly o 40 %.
Pokud ještě nemáte sepsané vaše unikátní prodejní vlastnosti (USP), určitě se nad nimi zamyslete. Mnohdy jsou pro vaše klienty tím, co o nákupu rozhodne. Takto vypadá seznam USP, které mají na Slevomatu. Víme, že přesně tyto hodnoty zákazník vyhledává.
Vstříc online komunikaci
S tím také souvisí fakt, že i když má byznys omezené možnosti, zákazník by stále měl zůstat na prvním místě. V době, kdy za vámi často nemůže přijít osobně, je kvalitní online péče rozhodující. Jak jste na tom v porovnání s vaší konkurencí? Máte-li čas, podívejte se pro inspiraci, jak se o zákazníka postarají jinde. Zkontrolujte si funkčnost vašich komunikačních kanálů. Buďte zákazníkovi blíž, komunikujte a zjistěte, co chce a co potřebuje.
A další tipy naleznete u našeho podporovatele Slevomat ZDE.
Zdroj článku:
Hezký den! :)
Ivana Domaníková, AMSP ČR.