Jak funguje spojení XR technologií a vzdělávání?

Spojení XR technologií a vzdělávání rozhodně už není v plenkách!


Má za sebou několik plodných let a tak je čas na zpracování kvantitativních i kvalitativních studií a šetření od etablovaných odborných vzdělávacích a výzkumných subjektů. Pojďme se na ně podívat. 

Univerzita Maryland zadala účastníkům výzkumu zapamatovat si určitý počet objektů.

Příklady z praxe

Ti, kteří se učili pomocí VR, si jich zapamatovali o 14% více.

ČVUT Praha provedla podobný experiment s dlouhodobějším sledováním.

Po měsíci si skupina používající VR pamatovala o 28% více.

Na střední škole South Staffordshire College se rok po zavedení AR do výuky zvýšila úspěšnost při praktickém provádění naučených úkonů o 40%.

Anglická Shrewsbury College zaznamenala po zavedení AR do matematiky a angličtiny o 18% lepší výsledky vědomostních testů. Celkové změny ve výuce se projevily už po dvou měsících. Zvýšilo se sebevědomí a samostatnost žáků i samotných učitelů. Množství probrané látky se proti očekávání zrychlilo o 2 - 3 týdny.


Studie PWC – PricewaterhouseCoopers:

Tato studie vzala zaměstnance ze skupiny nových manažerů ve 12 místech USA

a poskytla jim stejné školení v oblasti inkluzivního vedení v jedné ze tří metod učení:

  • ve třídě

  • e-learning

  • v-learning (VR)

Výsledky byly více než povzbudivé.

„VR může vedoucím podnikům pomoci rychleji zvýšit dovednosti jejich zaměstnanců, a to i v době, kdy se rozpočty na školení mohou zmenšovat a osobní školení mohou být tzv. offtopic.“

Výsledky ukázaly, že studenti používající VR:

  1. cvičení zvládli 4x rychleji než studenti v klasické třídě bez použití VR

  2. byli si o 275 % jistější ve své dovednosti

  3. byli 3,75x více emcionálně spojeni s obsahem než studenti v klasické třídě bez použití VR

  4. u studentů s VR se zvýšila motivace, představivost i kreativní přístup, míra soustředěnosti byla až 4x vyšší

Výzkumníci poznamenali, že typický kurz, který by trval dvě hodiny ve třídě nebo 45 minut prostřednictvím eLearningu, by mohl být proveden za pouhých 29 minut pomocí VR.

Proč virtuální učení funguje?

Důvodů je jistě více. Od fascinace technologií až po onen zmíněný stav, kdy se díky velkému množství informací, které se na nás každý den valí, jednoduše špatně soustředíme.

Jednou složkou virtuálního vzdělávání uváděnou jako důvod pro zrychlené učení je „gamifikace“: umění aplikovat herní mechanismy na neherní kontexty, včetně soutěžení a bodů, odznaků a žebříčků.

Teorie je taková, že odměny herního typu mohou studenty motivovat; ale důvody pro lepší učení ve virtuálním světě mohou být hlubší.

Ve své knize „Game On“ generální ředitel Beamable.com Jon Radoff píše, že aspekty her, díky nimž jsou zábavné, jsou „emoce, interakce, ponoření a aspirace“. Právě tyto hluboké lidské hybatele je třeba začlenit do jakéhokoli virtuálního školení bez ohledu na typ školení či věk cílové skupiny.


Článek vznikl za přispění informací od pana Roberta Paskovského, děkujeme.

10 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše